Recent Post

Tuesday, August 04, 2015

Rafizi: Adakah SPRM langkau pasukan petugas untuk bersihkan PM?


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

 

"Apakah pendirian bersama pasukan petugas, atau adakah ini hanya pendirian SPRM?" tanya beliau ketika dihubungi.

Keputusan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mengisytiharkan bahawa RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak adalah sumbangan penderma, telah menimbulkan lebih banyak soalan daripada jawapan, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.

Pertama, beliau berkata pasukan petugas khas yang terdiri daripada pasukan polis, SPRM dan Bank Negara, dengan Jabatan Peguam Negara memberikan nasihat perundangan, telah sentiasa bertindak sebagai satu unit dalam perkara yang berkaitan dengan 1MDB.

Sebelum ini, SPRM mengulangi beberapa kali bahawa ia tidak terlibat dalam siasatan terhadap 1MDB atau isu RM2.6 bilion kerana fokusnya hanya pa da SRC International.

Sementara itu, Rafizi bertanya apakah pandangan Bank Negara memandangkan dana yang terlibat itu secara automatik akan mencetuskan 'bendera merah' berkenaan dengan pengubahan wang haram.
Rafizi berkata adalah mencurigakan bahawa kedudukan SPRM berhubung perkara itu datang sebulan selepas Najib enggan untuk menjawab dakwaan bahawa beliau menerima dana tersebut.

Perkara itu pertama kali dibangkitkan oleh Wall Street Journal pada 3 Julai. Akhbar itu mendakwa penyiasat Malaysia telah mengesan hampir AS$700 juta disimpan dalam akaun Najib.
Perdana Menteri tidak menafikan ini dan sebaliknya mendakwa bahawa beliau tidak pernah menggunakan dana 1MDB untuk "kepentingan peribadi".

Rafizi berkata Najib sebelum ini mendakwa bahawa WSJ adalah sebahagian daripada konspirasi untuk menjatuhkan perdana menteri.

Sekarang, katanya, ia telah dikatakan sebagai sumbangan peribadi.
"Jika ia memang merupakan sumbangan peribadi dan Najib mempunyai dokumen untuk membuktikan selama ini, kenapa ia tidak segera tampil apabila dakwaan itu pertama kali dibuat?

"Mengapa beliau tidak segera menyaman WSJ kerana beliau dikatakan mempunyai bukti bahawa laporan mereka tidak tepat?" tegas Rafizi
[Baca berita penuh/asal]



Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *