Recent Post

Monday, July 18, 2016

Serangan pada Hari Bastille di Nice


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Ia mungkin hanya mengambil masa 15 minit bagi seorang lelaki melakukan serangan yang mengorbankan sekurang-kurangnya 84 orang, sepuluh daripadanya kanak-kanak, dan mencederakan lebih 200 lagi di bandar Perancis, Nice, pada 14 Julai.

Lelaki itu memandu trak 19 tan pada kelajuan tinggi merempuh orang ramai ketika pertunjukan bunga api sempena cuti Hari Bastille pada hari Khamis. Dia ditembak mati selepas merempuh orang ramai sejauh kira-kira dua km (1.5 batu) dan melepaskan tembakan pistol dari kenderaannya.

Berikut adalah rentetan peristiwa tersebut.

Waktu tempatan (GMT +2, EST + 6)

11 Julai: Trak besar berpeti sejuk yang terlibat dalam serangan itu disewa di Saint-Laurent-du-Var, di pinggir Nice. Pendakwaraya berkata kontrak sewa itu sepatutnya tamat pada 13 Julai.

14 Julai

Sebelum 2230: Penyerang berbasikal ke kawasan kejiranan Auriol di Nice, di mana dia memuatkan basikalnya ke dalam trak itu dan kemudian memandunya. Molins mengesahkan penyerang itu ialah Mohamed Lahouaiej Bouhlel, yang mempunyai rekod jenayah kecil dan keganasan tetapi tidak disyaki sebagai militan Islam. Dia adalah seorang penduduk Tunisia di Nice yang berusia 31 tahun.

2200: Pertunjukan bunga api yang disaksikan oleh kira-kira 30,000 penduduk tempatan dan pelancong, termasuk ramai kanak-kanak, bermula berhampiran pejabat pelancongan di Promenade des Anglais, sebuah boulevard yang luas yang dipenuhi dengan pokok palma dan kawasan berjalan kaki yang luas di tepi air yang telah ditutup kepada lalulintas untuk pertunjukan tersebut.

Kira-kira 2245: Tidak lama selepas pertunjukan bunga api berakhir, penyerang memandu trak memasuki Promenade des Anglais dan memandu sepanjang laluan kira-kira dua km (1.5 batu) yang berdepan dengan kuarters lama "Vieille Ville" di mana kebanyakan mangsa terbunuh. Trak itu mengelakkan kenderaan polis yang menutup akses di situ, kata Menteri Dalam Negeri, Bernard Cazeneuve.

Pemandu menukar haluan secara tiba-tiba dan merempuh orang ramai di laluan dan laluan pejalan kaki yang luas yang menghadap ke laut. Menurut laporan saksi, trak itu memecut kerana ia merempuh kawasan yang sesak dengan orang ramai berhampiran sebuah pejabat pelancongan.

Ketua kerajaan tempatan, Christian Estrosi berkata trak itu bergerak pada kelajuan kira-kira 90 km sejam (56 batu sejam).

Kawasan paling teruk ialah di kawasan seluas kira-kira 500 meter (550 ela) di antara Hotel Negresco dan pejabat pelancongan itu.

Molins berkata sebahagian besar mangsa terbunuh ialah di sepanjang 1.9 km laluan dari nombor 11 ke 147 Promenade des Anglais, di mana laluan empat lorong ditutup kepada lalulintas pada setiap arah dan dibanjiri pejalan kaki.

Kira-kira 2300: Pemandu ditembak mati oleh polis 300 meter (ela) selepas dia melepaskan tiga das tembakan menggunakan pistol 7.65 mm.

Rangkaian sosial pada masa ini bermula untuk menyiarkan imej kemusnahan dan huru-hara itu.

2350: Sebastien Humbert, timbalan pengawas kawasan Alpes-Maritime yang termasuk Nice, berkata anggaran jumlah kematian awal adalah sekitar 30 orang dan bahawa kejadian itu kini dianggap sebagai "serangan jenayah".

0400: Presiden Hollande merujuk dalam ucapan di televisyen kepada "serangan berunsur pengganas" yang melibatkan "bentuk keganasan paling melampau" dan berkata angka kematian pada peringkat ini adalah sekurang-kurangnya 77 orang. Beliau berkata perintah darurat dikuatkuasakan di Perancis selepas penyerang membunuh 130 orang di Paris November lalu, akan dilanjutkan selama tiga bulan.

15 Julai

Selepas melawat mangsa di hospital di Nice, Hollande berkata angka kematian telah mencecah 84 orang dan kira-kira 50 cedera parah. penyerang adalah seorang pekerja penghantaran dan bapa kepada sebuah keluarga, kata pendakwa Molins.

isteri Bouhlel yang berpisah, ditahan bersama seorang lagi individu.

Menteri Dalam Negeri, Bernard Cazeneuve berkata beliau tidak dapat mengesahkan motif penyerang itu berkaitan dengan jihad.

16 Julai

Tiga lagi orang, yang sumber polis merujuk kepada sebagai "rombongan berdekatan" Bouhlel ini ditangkap.

Negara Islam, melalui agensi berita bergabung Amaq, bertanggungjawab dalam serangan itu mendakwa, berkata Bouhlel adalah "salah seorang askar Negara Islam".

Perdana Menteri Perancis, Manuel Valls memberitahu Le Journal du Dimanche bahawa Bouhlel "telah radikal sekelip mata."

17 Julai

Seorang lelaki dan wanita yang rapat dengan Bouhlel ditahan di Nice awal pada hari Ahad dan satu lagi ditahan pada sebelah petang. isteri estranged Bouhlel telah dikeluarkan, dengan mengambil bilangan orang dalam tahanan atas pembunuhan kepada tujuh.

Bouhlel menelefon jam saudaranya sebelum serangan lori dan menghantar gambar dirinya ketawa kerana dia bercampur dengan orang ramai, saudara kepada Reuters.

Menteri Kesihatan Perancis Marisol Touraine berkata 18 orang, termasuk kanak-kanak, masih dalam keadaan kritikal, manakala kira-kira 85 orang dalam jumlah berada di hospital.

(Laporan oleh Brian Cinta dan Robert-Jan Bartunek; Penyuntingan oleh Andrew Kalus dan David Clarke)

- Reuters

[Baca berita penuh]




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *