Recent Post

Thursday, October 01, 2015

Pasar raya borong tipu pengguna


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

image (1)

BATU BERENDAM – Taktik kotor sebuah gedung barangan borong dekat sini, menukar tarikh luput produk makanan kering yang sudah tamat tempoh terbongkar dalam satu operasi bersepadu di sini semalam.

Setiausaha Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia(LPKPM) Azlin Osman berkata, hasil pemeriksaan selama sejam di lokasi berkenaan mendapati ada di antara produk makanan sudah tamat tarikh luput digunting dan ditampal dengan label tarikh baharu sekali gus perbuatan tersebut menyalahi di bawah Akta Makanan 1983.

Menurutnya, pemeriksaan yang disertai lebih lima kakitangan Jabatan Kesihatan Persekitaran Melaka serta Bomba dan Penyelamat Melaka mendapati mereka melakukan dua kesalahan perlabelan barang yang salah dan barang sudah tamat tarikh luput dengan nilai rampasan barang keseluruhan berjumlah RM846.

Katanya, jumlah itu termasuk RM616 bagi barang makanan yang dikenal pasti di bawah kesalahan tarikh luput dan selebihnya di atas kesalahan perlabelan.

"Barang-barang yang dirampas termasuk sebanyak 15 air kotak, 74 paket biskut dan lain-lain kesemuanya akan disita oleh Jabatan Kesihatan Persekitaran.

"Selain itu kita turut memberi amaran kepada pihak berkenaan supaya mengambil tindakan agar tidak melakukan memandangkan ada di antara tarikh luput sudah tamat tempoh hampir setahun," katanya kepada pemberita.

Hadir sama, Penolong Kanan Penguasa Bomba Melaka, Hashim Kasirin, Pegawai Kesihatan Persekitaran Melaka, Muhammad Ridzuan Mohd Sarif.

Sementara itu, Hashim berkata, pihak terbabit turut didapati tidak mematuhi arahan yang ditetapkan dengan mengunci pintu laluan kecemasan selain meletakkan kunci tersebut di pejabat sedangkan sepatutnya kunci diletakkan berdekatan laluan tersebut.

Menurutnya, pintu laluan kecemasan bukan sahaja ditutup rapat malah di luarnya dijadikan tempat letak kenderaan.

"Bagaimanapun kita hanya memberi amaran lisan dan pihak kami akan sekali lagi membuat pemeriksaan di lokasi ini pada 30 September ini dan jika masih didapati gagal mematuhi mereka akan boleh didakwa di mahkamah," katanya.

Berita berkaitan:

Penyamun dicekup, tak sempat joli wang samun

Terkejut 22 lembu kena curi

Insuran Kenderaan Kereta Naik Mulai 15 Februari 2014?

Komen

comments




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *