Recent Post

Wednesday, March 16, 2016

El-Nino: S'gor bertindak hadapi kemungkinan kekurangan air


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Kerajaan Selangor mengambil beberapa langkah proaktif bagi menghadapi kemungkinan berlaku kekurangan bekalan air akibat fenomena El-Nino.

Ini termasuk menyediakan kolam-kolam alternatif di Lembangan Sungai Selangor yang mampu membekalkan sehingga 800 juta liter (JLH) air mentah sehari, kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani Negeri, Zaidy Abdul Talib.

Katanya, sebahagian daripada kolam berkenaan sedang dijalankan pembinaan projek Hybrid off River Augmentation System (HORAS) yang berperanan besar dalam mengurangkan kebergantungan kepada satu sumber air mentah.

"Selain itu, projek pembenihan awan (cloud seeding) yang sentiasa dijalankan juga antara langkah kerajaan negeri memastikan bekalan air cukup bagi menampung keperluan air rakyat negeri ini.

"Projek ini dilakukan di beberapa kawasan tadahan dan lembangan sungai bagi meningkatkan kuantiti sumber air," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Namun begitu, beliau berkata Selangor masih mempunyai bekalan air yang mencukupi bahkan paras air empangan berada pada tahap yang amat positif.

Sehingga hari ini, katanya, kapasiti takungan semua empangan di negeri ini berada dalam keadaan baik melebihi paras 70 peratus, iaitu Empangan Sungai Selangor (86.51 peratus); Empangan Sungai Tinggi (88.21 peratus); Empangan Sungai Semenyih (85.32 peratus); Empangan Sungai Langat (70.16 peratus); Empangan Batu (83.36 peratus); Empangan Klang Gates (80.98 peratus) dan Empangan Tasik Subang (97.51 peratus).

Menurut Zaidy, Empangan Sungai Selangor dan Empangan Sungai Tinggi merupakan empangan utama dalam pembekalan air di negeri ini iaitu meliputi 60 peratus daripada jumlah pembekalan air di seluruh Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

"Berdasarkan rekod, penggunaan air per kapita bagi rakyat di Selangor adalah pada kadar yang tinggi iaitu sebanyak 235 liter sehari.

"Sehubungan itu, kerajaan negeri menyeru semua pengguna supaya menjimatkan per kapita penggunaan air setiap isi rumah.

"Ini adalah juga salah satu langkah untuk memastikan kelangsungan bekalan air di Selangor pada masa akan datang," katanya.

- Bernama




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *