Recent Post

Sunday, July 03, 2016

Jangan Hancurkan Baju Melayu Tradisional - Tegur Jaafar Onn Berikutan Trend Baju Kurta Yang Semakin Popular


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

3 Julai - Tidak salah jika dikatakan, hari raya Aidilfitri pada tahun ini akan dihiasi dengan pemakaian kurta dalam kalangan kaum adam di Malaysia.

Ini boleh dilihat apabila banyak baju tersebut dijual di tepi-tepi jalan mahupun secara online. Malah, ada juga designer dari Malaysia yang mencipta sendiri kurta untuk dijual khas sempena hari raya pada tahun ini.

Risau dengan perubahan trend dari pakaian tradisional ke kurta itu, selebriti tempatan, Jaafar Onn tampil berkongsi pendapatnya mengenai perkara itu.

Berikut adalah teguran dari Jaafar Onn berikutan peningkatan kepopularan kurta di Malaysia pada masa kini :

Perayaan tahun ini akan menjadi hancur bila baju kurta budaya india..Di ketengahkan saperti menyambut raya india...Bagi saya mereka yang memakai baju kurta sbb tak mahu pakai songkok dan sampin...Jangan hancurkan baju melayu tradisional yang lengkap dgn sampin dan songkok..Sudah lah pakai jean ketat dan tidak bersongkok..Lama kelamaan terhakis budaya yg di rusakkan olih generasi muda yg dan pereka pakaian memperkenalkan kurta d hari yg mulia....Fikir2kan.....Sebelum budaya india jadi viral dihari yg mulia.....Bagi mereka yang pakai baju melayu...Bersamping tapi tak pakai songkok..Satu lagi...Membuat saya meluat konon nak tunjuk rambut..Tapi ini merusak budaya.

Mungkin ada benarnya dengan apa yang diperkatakan oleh Jaafar Onn. Jika golongan-golongan muda tidak dibiasakan dengan pakaian tradisional; iaitu baju melayu yang lengkap bersampin dan bersongkok; mungkin suatu hari nanti baju itu cuma tinggal perkataan di dalam buku teks sejarah. - Siakapkeli.my

Sumber : Jaafar Onn




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *