Recent Post

Wednesday, July 13, 2016

MCA cadang pasukan khas ASEAN perangi jenayah culi... - AgendaDaily


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Terakhir dikemaskini: 13 Julai 2016 By Bernama

MCA mencadangkan negara-negara anggota Asean supaya berganding bahu bagi menubuhkan sebuah pasukan petugas khas bagi memerangi jenayah culik oleh kumpulan militan Abu Sayyaf di perairan Sabah.

Anggota Jawatankuasa Pusat MCA Paul Kong Sing Chu menyarankan pasukan itu dianggotai negara-negara berkenaan terutamanya Indonesia, Filipina dan Malaysia, dan merangka pelan kecemasan untuk menghapuskan pangkalan kumpulan militan itu.

"Saya menyeru Malaysia dan Asean supaya bersama-sama menubuhkan sebuah pasukan petugas untuk menghapuskan anggota kumpulan militan Abu Sayyaf yang bersembunyi di selatan Filipina dan menyelesaikan sepenuhnya krisis keselamatan terbesar yang wujud di luar pesisir Sabah.

"Hanya dengan tindakan bersama, militan Abu Sayyaf dapat dihapuskan sepenuhnya bagi mengembalikan keselamatan dan keamanan di Sabah," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini susulan kes penculikan terba ru melibatkan tiga nelayan Indonesia oleh sekumpulan lelaki berhampiran Lahad Datu minggu lepas.

Kong, yang juga pengerusi MCA Bahagian Penampang, berkata jenayah yang sering berulang itu mencemarkan nama baik Malaysia serta menjejaskan industri pelancongan Sabah dan merosakkan kredibiliti dan kecekapan pihak penguatkuasaan.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan negara-negara Asean boleh belajar daripada rakan sejawatan mereka di peringkat antarabangsa dalam menangani lanun Somalia, termasuk usaha 'Operation Ocean Shield', Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) bersama negara rakannya dan 'Operation Atalanta' Kesatuan Eropah (EU) bersama-sama rakannya, sehingga berjaya membendung serangan lanun Somalia.-13/7/2016

PERINGATAN: AgendaDaily tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *