Recent Post

Saturday, July 23, 2016

Pencarian MH370 akan digantung selepas beres baki 10000 kilomiter persegi … - AgendaDaily


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Terakhir dikemaskini: 22 Julai 2016 By ROSLI ISMAIL

Kini sudah lebih dua tahun sejak pesawat Malaysian Airlines MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, hilang ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac 2014.

Pencarian yang dibuat di kawasan Lautan Hindi Selatan dimana lokasi terakhir pesawat itu dipercayai berakhir sejak itu sudah meliputi 110,000 kilimoter persegi.

Jumaat…mesyuarat Menteri Pengangkutan tiga negara berkaitan Malaysia, China dan Australia di Kuala Lumpur sudah capai satu keputusan.

Malaysia diwakili oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Keputusannya ialah gerakan mencari MH370 akan digantung apabila pencarian selesai dilakukan di kawasan seluas 120,000 kilometer persegi.

Makanya 120,000 km persegi tolak 110,000 km persegi dimana pencarian sudah dibuat maka tinggal 10,000 km persegi sahaja.

Sebaliknya pencarian hanya akan diteruskan semula sekiranya terdapat pe nemuan bukti kukuh mengenai lokasinya di masa akan datang.

Perkara ini dinyatakan dalam kenyataan bersama  mereka sempena mesyuarat itu.

Menurut kenyataan itu para menteri berkenaan mengaku bahawa walaupun segala usaha telah dilakukan semua pihak yang terlibat, kemungkinan pesawat itu akan dijumpai semakin tipis.

"Para menteri bersetuju bahawa sekiranya pesawat berkenaan tidak dijumpai di kawasan pencarian sekarang, dan sekiranya tidak terdapat bukti baharu yang berwibawa bagi mengenal pasti lokasi khusus terletaknya pesawat itu, pencarian tidak akan dihentikan, tetapi digantung dahulu setelah usaha mencari selesai dilakukan di kawasan seluas 120,000 km persegi," katanya.

Menurut kenyataan itu, para menteri berkenaan menegaskan sekali lagi bahawa usaha mencari MH370 tidak pernah diabaikan.

"Penggantungan tidak bererti usaha mencari ditamatkan," katanya.- 22/7/2016

PERINGATAN: AgendaDaily tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *