Recent Post

Friday, July 22, 2016

Ringgit jatuh kerana minyak, kontroversi 1MDB - Malaysiakini (caruman) (subscription)


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Ringgit Malaysia mengalami penurunan mingguan terbesar dalam 10 bulan disebabkan harga minyak mentah yang lebih rendah dan laporan kontroversi melibatkan dana milik negara 1MDB, lapor Bloomberg.

Minyak mentah Brent mengalami penurunan 2.8 peratus dalam tempoh lima hari dan ini telah memberi kesan kepada prospek pendapatan pengeksport minyak negara.

Tambahan pula pihak berkuasa di Singapura dan Amerika Syarikat telah memulakan rampasan aset yang dikaitkan dengan dakwaan penipuan melibatkan 1MDB dan ini menjejaskan mata wang.

Laporan itu menyatakan bahawa episod terbaru melanda 1MDB ini boleh menyumbang penurunan tahunan terbesar ringgit seperti tahun lalu sejak tahun 1997.

"Pasaran kini melihat harga dalam kebarangkalian yang lebih tinggi daripada kenaikan kadar oleh simpanan persekutuan tahun ini," kata Irene Cheung, pakar strategi tukaran asing di Australia & New Zealand Banking Group Ltd, Singapura.

Harga minyak telah menjejaskan ringgit serta perkembangan terkini mengenai 1MDB mungkin mempunyai "kesan ke atas politik, yang kita tidak tahu bagaimana dan betapa seriusnya ia", katanya.

Bloomberg berkata Ringgit jatuh 0.5 peratus hari ini, dan 2.8 peratus minggu ini kepada 4.0608 sedolar pada jam 10.34 pagi di Kuala Lumpur.

Pengurangan nilai dalam lima hari itu adalah yang terbesar sejak 25 September, katanya.

Semalam, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat melaporkan ia percaya lebih daripada AS$ 3.5 bilion telah disalahgunakan daripada 1MDB dan kira-kira AS$ 1 bilion telah 'dicuci' melalui sistem perbankan negara.

Berikutan itu, ia telah merampas 17 aset termasuk hartanah, jet dan karya seni berharga.




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *