Recent Post

Wednesday, October 05, 2016

Dalam Islam Ada Adab, Suami Isteri Dilarang Kongsi Aksi Intim Di Khalayak Ramai – Mufti Kelantan


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Tentu anda semua tahu tentang isu viral dimana selebriti Awal Ashaari dan Scha Al-Yahya berkongsi foto mereke bercumbu. Beberapa hari selepas itu, pasangan Rozita Che Wan dan Zain Saidin turut melakukan perkara yang sama dan mencetuskan perbalahan di kalangan peminat.

Ada yang berpendapat, apa salahnya untuk mereka beraksi sebegitu kerana sudah sah bergelar suami isteri. Namun, ada yang menganggap perbuatan itu agak kurang sesuai dengan budaya Timur dan bertentang dengan ajaran Islam.

Kontroversi berkenaan juga mendapat perhatian Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad yang mengatakan didalam Islam, suami dan isteri dilarang untuk mempamerkan aksi intim mereka di khalayak ramai.

Dalam Islam ada adab, setiap langkah, kata-kata dan perbuatan ada tempat yang sesuai. Walaupun seseorang itu suami-isteri tapi setiap perbuatan mereka perlu ada batasan jika mahu menunjukkan kasih sayang.

Akhlak seseorang dalam Islam tidak diizinkan untuk bercumbu-cumbuan di tempat awam. Jika ingin bercium ada tempat privasi dan ia tidak perlu dipertontonkan kepada umum.

Teguran itu bukan sahaja ditujukan buat pasangan selebriti tetapi kepada orang biasa juga.

Walaubagaimanapun, Mohamad Shukri menambah, pasangan suami isteri digalakkan untuk melahirkan rasa cinta sesama pasangan namun perlu dilakukan di tempat yang sesuai seperti di rumah. Katanya, hal tersebut bagi mengelakkan daripada sebarang perkara yang boleh mengundang kepada fitnah.

Sumber Berita : mStar Online

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.



Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *