Recent Post

Sunday, February 07, 2016

APMM tahan bot nelayan gaji pekerja warga asing - Kosmo!


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

APMM tahan bot nelayan gaji pekerja warga asing

07/02/2016 11:53am

GEORGE TOWN - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Pulau Pinang menahan sebuah bot pukat tunda kerana melanggar syarat sah lesen ekoran mengaji sepenuhnya nelayan warga asing dekat sini semalam.

Ketua Penguatkuasa Daerah Maritim 2 Pulau Pinang, Laksamana Pertama Maritim Kamaruszaman Abu Hassan berkata, sepasukan penguatkuasa APMM yang menjalankan rondaan menahan bot berkenaan pada kedudukan 8.5 batu nautika barat Pulau Kendi dekat sini kira-kira 5 petang, Sabtu.

"Hasil pemeriksaan ke atas bot yang berpangkalan di jeti Batu Maung itu mendapati terdapat seorang tekong bersama dua awak-awak kesemuanya warganegara Thailand berumur lingkungan 46 dan 53 tahun.

"Semasa ditahan bot pukat tunda itu baru sahaja menangkap ikan di kawasan perairan berkenaan," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, pihaknya kini sedang mengesan pemilik bot berkenaan bagi membantu siasatan menurut Akta Perikanan 1985.

Kamaruszaman berkata, bot pukat tunda itu dibawa ke Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia Batu Maung untuk siasatan lanjut manakala peralatan menangkap ikan turut disita.

Beliau berkata, hasil tangkapan ikan seberat 150 kilogram yang terdapat dalam bot berkenaan pula dilelong.

"Berdasarkan siasatan semua pekerja warga asing itu telah bekerja dengan pemilik bot yang dipercayai warga tempatan sejak beberapa bulan lepas," katanya.

Beliau berkata, tindakan tegas akan diambil ke atas mana-mana pengusaha atau pemilik bot yang didapati mengingkari syarat yang ditetapkan dalam Akta Perikanan 1985. - Bernama




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *