Recent Post

Monday, April 04, 2016

Shahidan: K'jaan tak kompromi pencerobohan nelayan asing


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Kerajaan tidak akan berkompromi dengan kehadiran beratus-ratus kapal dari Vietnam dan China yang cuba menceroboh Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) negara, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim.

Shahidan berkata, untuk itu Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia akan dikerah bagi mengawal ZEE dengan lebih ketat, memandangkan ramai nelayan asing kini tertumpu pada zon tersebut disebabkan musim ikan tuna.

"Memandangkan situasi yang wujud kini agak kurang menyenangkan, pihak kerajaan akan tetap mengusir siapa sahaja yang cuba mendekati kawasan itu dan kita akan bersikap adil kepada nelayan tempatan untuk meningkatkan lagi ruang rezeki mereka.

"Nelayan khususnya yang berpangkalan di pantai-pantai Sarawak jangan melepaskan peluang yang cuba direbut nelayan negara lain dalam kawasan Zon Ekonomi Eksklusif itu," katanya kepada Bernama selepas majlis perjumpaan dengan anggota Umno bahagian Arau semalam.

Kelmarin, pada kira-kira jam 4.54 petang di Laut China Selatan, kapal peronda APMM KD Adil yang cuba mengusir bot nelayan asing dilaporkan mengalami sedikit kerosakan akibat dilanggar bot nelayan yang cuba melarikan diri.

- Bernama




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *