Recent Post

Saturday, June 04, 2016

Kanak-kanak perlu pendedahan bahaya ancaman pedofil - Kosmo!


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Kanak-kanak perlu pendedahan bahaya ancaman pedofil

04/06/2016 11:16am

KUALA LUMPUR - Kanak-kanak seawal berusia lima tahun di negara ini perlu diberi pendedahan dan pendidikan mengenai bahaya ancaman jenayah seksual oleh pelaku pedofil.

Pensyarah Undang-undang Keluarga, Wanita dan Kanak-kanak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datin Noor Aziah Mohd. Awal berpendapat kekurangan pengetahuan mengenai gangguan seksual terhadap kanak-kanak menyebabkan kebanyakan kes seumpama itu tidak dilaporkan.

Merujuk kes pedofil warga Britain Richard Huckle yang didakwa mencabul hingga 200 kanak-kanak dari tahun 2006 hingga 2014, Noor Aziah percaya perkara itu boleh dibendung sekiranya kanak-kanak diajar dengan kemahiran melindungi diri dan cara bertindak untuk mencegah perkara itu.

"Ramai yang beranggapan agak janggal untuk berkongsi pengetahuan seksual dengan kanak-kanak di antara usia lima hingga 12 tahun namun dalam keadaan kini, ibu bapa dan pihak sekolah perlu memainkan peranan dengan menekankan kepada kanak-kanak mengenai ancaman seksual seperti kewujudan pedofil.

"Sebagai contoh, kanak-kanak perlu diajar membezakan cara sentuhan, sama ada sentuhan itu bersifat biasa atau perlakuan tidak senonoh bagi memastikan pengetahuan mereka mengenai gangguan seksual lebih jelas," katanya di sini. - Bernama




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *