Recent Post

Saturday, July 02, 2016

Kumpulan bersenjata serang restoran di Dhaka, IS dakwa bertanggung jawab


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Pasukan keselamatan Bangladesh bersiap sedia untuk membebaskan kira-kira 20 tebusan, termasuk beberapa warga asing, dari sebuah restoran di kawasan mewah di ibunegara Dhaka awal hari ini, selepas sekumpulan lelaki bersenjata menyerbu bangunan itu, membunuh sekurang-kurangnya dua anggota polis.

Gowher Rizvi, penasihat kepada Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina, memberitahu Reuters bahawa pasukan keselamatan cuba untuk berunding bagi menamatkan krisis, dan jika gagal, mereka akan melancarkan serangan untuk menamatkan kepungan itu, mungkin sebaik sahaja fajar menyinsing.

Polis berkata lapan hingga sembilan lelaki bersenjata menyerang restoran Holey Artisan di daerah Gulshan di Dhaka yang popular di kalangan warga asing.

Penyerang, yang dipercayai bersenjatakan rifel dan bom tangan, melepaskan tembakan sekali-sekala dengan polis di luar selama beberapa jam selepas serangan itu, yang bermula sekitar jam 9 malam waktu tempatan semalam.

Negara Islam (IS) telah mendakwa bertanggungjawab terhadap serangan itu dan berkata 24 orang maut. Polis Bangladesh menafikan dakwaan itu, dan berkata dua pegawai polis terbunuh dan sekurang-kurangnya 15 orang cedera.

Warga Itali dan India adalah antara yang menjadi tebusan, kata seorang pegawai bertugas di bilik gerakan Tindakan Batalion LRapid (RAB).

Duta Itali ke Bangladesh, Mario Palma, memberitahu stesen televisyen kerajaan Itali bahawa tujuh orang warga negara itu antara yang dijadikan tebusan.

"Ia adalah serangan berani diri. Mereka mahu melancarkan operasi berdarah dan tidak ada ruang untuk rundingan," kata Palma.

[Baca berita penuh] 




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *