Recent Post

Tuesday, September 20, 2016

Ini dia orang miskin, AMANAH tunjuk pada MB Perak


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Kerajaan Perak tiada asas untuk menafikan masalah kemiskinan di negeri itu, susulan dapatan Institut Penyelidikan Khazanah (KRI) hujung bulan lalu, kata Parti Amanah Negara (AMANAH).

Timbalan Ketua AMANAH Perak, Hasnul Zulkarnain berkata, tinjauan langsung mereka di sebuah kawasan parlimen di Larut mendapati masih terdapat penduduk yang 'sangat miskin'.

"Masih ada rumah yang tiada bekalan api dan air, mereka masih terpaksa berikhtiar untuk mendapatkan bekalan air bawah tanah mahupun air sungai.

"Mereka terpaksa hidup dalam kegelapan dengan berbekalkan sinaran lampu lilin," katanya.

KRI dalam laporannya pada 29 Ogos yang lalu dilapor menyebut Perak menjadi negeri kedua yang mempunyai isi rumah bawah RM2,000 sebulan selain 81.1 peratus isi rumahnya berpendapatan kurang RM6,000 sebulan.

Laporan itu turut menyebut Perlis dan Pahang juga antara negeri yang mempunyai peratusan isi rumah berpendapatan kurang RM6,000 yang tertinggi iaitu masing-masing pada kadar 80.3 peratus.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir bagaimanapun menyangkal laporan yang menurutnya menyebut seolah-olah negeri Perak dikategorikan sebagai negeri miskin.

Kata beliau, laporan itu yang menunjukkan Perak tidak berada pada keadaan pendapatan yang baik dan dianggap antara negeri yang terendah selepas Kelantan sebagai tidak tepat.

"Bagi saya laporan yang dikeluarkan KRI itu memberi gambaran yang tidak baik bagi negeri Perak seolah-olah negeri Perak ini dikategorikan sebagai negeri miskin selepas Kelantan.

"Kalau itu diletakkan sebagai indikator bahawa Perak sebenarnya miskin, itu tidak betul," beliau dipetik sebagai berkata oleh Astro Awani.

Pendapatan bawah RM800

Dalam kenyataannya semalam, Hasnul Zulkarnain berkata, peserta lawatan Pemuda AMANAH Perak itu sangat hiba ketika menziarahi kira-kira 10 keluarga yang 'sangat miskin'.

Beliau membangkitkan keadaan rumah yang serba daif dan kebergantungan hidup terhadap kerja-kerja kampung seperti menoreh, berkebun dan mengutip barangan terpakai.

"Pendapatan per kapita mereka ke semua rata-rata kurang daripada RM800 sebulan, dengan pendapatan sebanyak itu sudah pasti tidak mampu untuk menampung keperluan hidup, apatah lagi kehendak semasa," katanya.

Justeru, katanya, penafian Zambry, tanpa sebarang tindakan lanjut tidak akan menyelesaikan apa-apa.

"Cukuplah berpropaganda semata-mata.

"Fokus dan jujurlah mentadbir rakyat dan negeri," katanya yang melampirkan keadaan rumah yang dilawat dalam kenyataan media itu.

KRI adalah pusat kajian bebas tajaan syarikat pelaburan negara Khazanah Nasional Berhad yang ditubuhkan pada 2014.




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *