Recent Post

Friday, November 27, 2015

'Aku Berimamkan Seorang Lelaki Bangladesh'


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Solat maghrib tadi, aku berimamkan seorang lelaki Bangladesh. Sebelum dia menjadi imam, aku perasan dia baru saja dimarahi oleh seorang lelaki Melayu. Gaya lelaki itu seperti bos bos besar sebab beliau siap berpakaian kot. Kesalahan lelaki Bangladesh itu, dia terpijak kasut lelaki Melayu itu tanpa sengaja.  Nak dijadikan cerita, semasa solat, dia baca surah Al-Hujurat. Pada mulanya, aku rasa biasa sahaja. Tetapi selepas balik ke rumah, aku buka Al-Quran dan kebetulan aku berhenti pada surah yang sama. Yang menjadikan aku malu bila membaca tafsir surah itu membawa maksud: "Hai orang-orang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik."(QS. Al Hujurat: 11) Semoga Allah merahmati lelaki Bangladesh itu tadi. - Syafiq Ridhwan Lelaki Bangladesh yang selalu dipandang hina itulah yang selalu memenuhi ruang masjid. Tak kira apa bangsa sekali pun, semuanya sama saja di sisi Allah swt. Cuma yang membezakan amal ibadah saja. Bangladesh pun ada hati, jangan dipandang hina pada orang luar yang duduk di Malaysia ini kerana mereka sanggup datang dari jauh mencari rezeki yang halal, sanggup tinggalkan keluarga di kampung sekadar mahu mengubah nasib menjadi lebih baik, mencari sesuap nasi untuk diberikan kepada keluarganya. Jangan angkuh dan sombong, takut Allah swt tarikh nikmat itu. - THEHYPEMEDIA.COM




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *