Recent Post

Wednesday, August 03, 2016

Lelaki Dianggap Lagenda Selepas Hidup Dalam Gua Selama 40 Tahun, Cari Makan Dengan Memburu


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Argentina - Di zaman serba canggih ini, mungkin janggal jika kita mendengar seseorang itu hidup di dalam gua.

Tetapi bagi Pedro Luca, itulah impiannya sejak kecil; hidup di tempat yang tersorok di dalam hutan.

Lelaki berusia 79 tahun itu berjaya hidup selama 40 tahun tanpa elektrik dan bekalan air bersih dalam sebuah gua di sebuah gunung di utara wilayah Tucuman.

Apabila lapar, dia akan mengambil senapangnya dan pergi memburu menerusi satu trek yang menuju ke arah bawah bukit itu. Apabila dahaga pula, dia akan meminum air yang diambilnya dari satu anak sungai.

"Ianya air yang paling suci dan bersih di sini", kata Pedro.

Pedro tinggal bersama dengan rakan seguanya iaitu 11 ekor ayam dan dua ekor kambing yang akan tidur datang ke gua itu di tengah malam bagi berlindung dari harimau dan pemangsa lain. Bunyi bising dari ayam-ayam itu akan mengejutkan Pedro pada sekitar 3 pagi setiap hari dimana dia akan memulakan harinya dengan membuat api.

"Api adalah magis", kata Pedro.

Pedro menjadi lagenda di San Pedro de Colalao dimana penduduk bandar itu selalu memberi stok makanan kepadanya. Pedro biasanya akan turun ke bandar itu untuk membeli lilin, yeast dan jagung dengan menggunakan wang pencenya yang berjumlah $100-$200, yang biasanya diambil dari pejabat pos di bandar berkenaan.

Lain dari kehidupan pada abad ke 21 yang dipenuhi dengan gajet mudah alih, satu-satunya 'alat berteknologi' yang menemani Pedro adalah sebuah radio kecil berkuasakan bateri. Biarpun begitu, Pedro mengalami kesukaran untuk mendapatkan channel berikutan signal yang lemah di gua itu.

Pedro berkata, impiannya untuk hidup bersendirian di dalam hutan bermula sejak kecil lagi. Dia dibesarkan oleh datuknya di San Pedro de Colalao. Dia kemudian mengembara ke selatan utara Argentina pada usia 14 tahun dan bekerja sebagai penghantar batu arang.

Kisah Pedro tersebar dengan pantas dalam kalangan masyarakat setempat dan pelancong sehinggakan gua Pedro turut menjadi tempat tarikan pelancong dan kanak-kanak sekolah.

"Saya tidak pernah tanya diri saya mengapa saya memilih untuk tinggal di sini "Ada sebuah lagi gua berdekatan tapi saya lebih sukakan gua ini. "Kadang-kadang, saya mahu menggembara ke serata dunia, melihat Europe. Tapi terdapat banyak laut di tengah-tengah dan ia men gambil masa untuk merentasinya", kata Pedro.

Sumber : Dailymail




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *