Recent Post

Wednesday, August 03, 2016

Puad: Pastikan fakta betul sebelum buat laporan polis


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Laporan polis janganlah dibuat berasaskan kepada andaian, kata Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Mohd Puad Zarkashi.

Puad berkata demikian sebagai respons kepada kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar yang berkata polis tidak akan menyiasat Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun, yang membuat laporan polis mengenai dakwaan konspirasi untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ketua Polis Negara menjelaskan bahawa ia kerana laporan itu berdasarkan kepada "andaian".

"Kalau kita buat laporan polis, janganlah berasaskan kepada andaian," kata Puad kepada pemberita selepas majlis Hari Raya yang diadakan di Putra World Pusat dagangan (PWTC) malam tadi.

"Pastikan kita ada fakta yang betul supaya tidak ada pihak yang teraniaya dan takkan menjejaskan nama baik pihak lain sama ada Umno dan sebagainya," tambahnya.

Khalid berkata semalam bahawa laporan oleh Khairul Azwan tidak mewajarkan siasatan lanjut dan naib ketua Pemuda Umno itu tidak akan disiasat kerana membuat laporan palsu.

Dalam laporannya minggu lepas, Khairul Azwan menamakan bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akthar Aziz, bekas ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail terlibat dalam konspirasi untuk menjatuhkan perdana menteri.

Khairul Azwan mendakwa ketiga-tiga mereka disyaki memberikan maklumat sulit kepada agensi-agensi asing, termasuk Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI), tanpa kebenaran.

Puad yang juga ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) berkata terpulang kepada pihak polis apa yang mereka mahu lakukan mengenai laporan yang telah dibuat berdasarkan andaian.

"Dan kedua, terpulang kepada tiga Tan Sri untuk mengambil tindakan.

"Kalau mereka rasa tidak berpuas hati, (rasa) teraniaya, mereka boleh buat laporan polis semula atau boleh saman (Khairul Azwan)," kata Puad.

[Baca berita penuh]




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *