Recent Post

Friday, November 13, 2015

Pengarah Imigresen Perak, penolong penguatkuasa ditahan reman


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

CELAH GELEGAR Pengarah Imigresen Perak, penolong penguatkuasa ditahan reman Pengarah Imigresen Negeri Perak dan seorang penolong penguatkuasa jabatan berkenaan ditahan reman selama empat hari bagi membantu siasatan berhubung kes dakwaan menerima dan meminta rasuah dari pemilik sebuah pusat hiburan di Sitiawan baru-baru ini.

Majistret Nurul Asyifa Redzuan membuat perintah itu selepas membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan kes rasuah mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 iaitu meminta dan menerima rasuah.

Peguam Datuk Naran Singh, yang mewakili kedua-dua mereka, ketika ditemui di luar mahkamah memaklumkan bahawa anak guamnya ditahan di rumah masing-masing pukul 2 pagi ini.

Naran Singh juga memaklumkan bahawa SPRM memohon mahkamah membenarkan kedua-dua suspek ditahan reman selama tujuh hari.

Bagaimanapun, Naran Singh yang dibantu peguam Mohamed Yazzer Azzad Zainudin, membantah atas alasan tempoh itu terlalu panjang dan kes ini tidak begitu serius.

Beliau kemudian mencadangkan agar ke dua-dua suspek ditahan reman selama dua hari kerana pihak SPRM boleh memanggil mereka pada bila-bila masa untuk diambil keterangan.

Katanya, tempoh tahanan reman yang panjang juga akan memalukan suspek pertama sekiranya tidak didakwa di mahkamah kerana dia memegang jawatan tinggi.

Seksyen 17(a) Akta SPRM memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda RM10,000 atau lima kali ganda nilai suapan, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

- Bernama




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *