Recent Post

Thursday, December 03, 2015

Wifi Lembab? 3 Sebab Ini Mungkin Menjawab Kenapa Wifi di Rumah Anda Jadi Lembab


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Sekiranya anda melanggan perkhidmatan internet dan menggunakan router wifi, anda mungkin pernah merasa wifi di rumah anda menjadi lembab secara tiba-tiba. Dan tak dapat dinafikan masalah ini boleh mendatangkan kemarahan.

Ada banyak sebab mengapa wifi lembab. Antara sebab yang biasa router panas, menggunakan live streaming / bermain games online, atau kedudukan router yang jauh dari peranti anda.

Selain dari sebab-sebab yang biasa seperti diatas, disini kami kompilkan 3 lagi sebab yang mungkin anda tidak jangka boleh menjadi penyebab wifi anda lembab.

1 - Lampu, Peti Sejuk, etc.

Pakar dari Ofcom dalam satu kajian pada awal bulan ini mendapati barangan elektronik seperti lampu, peti sejuk, speaker, baby monitor, telefon tanpa wayar dan pembuka pintu garaj bertanggungjawab mengganggu signal wifi ketika signal itu bergerak ke arah komputer.

Ia kerana kesemua peralatan elektronik ini turut mengeluarkan gelombang radio; gelombang yang sama dikeluarkan oleh router di rumah anda.

Cara yang terbaik untuk mengatasi masalah ini adalah dengan meletakkan router anda berjauhan dengan peralatan-peralatan elektronik ini.

2 - Wifi jiran sebelah

Router di rumah anda mengeluarkan signal wifi yang menggunakan satu channel(frekuensi) dari beberapa channel yang telah tersedia.

Namun, router moden akan cuba memilih untuk menggunakan channel yang terbaik dan tidak sesak secara automatik tetapi itu juga mungkin bermakna anda dan jiran anda menggunakan channel yang sama.

Anda boleh mengubah channel mana yang patut digunakan oleh router anda dengan menggunakan manual yang tersedia.

 3 - Orang di dalam rumah

Mungkin anda pernah merasa wifi lembab ketika ramai orang berada di dalam rumah anda. Tapi ini bukan sahaja disebabkan mereka turut menggunakan wifi yang sama.

Satu eksperimen dari University of California mendapati jumlah manusia di satu-satu tempat mempunyai impak terhadap signal. Kajian itu mendapati signal wifi menjadi tidak menentu ketika kehadiran ramai orang di satu-satu tempat.

Di dalam kajian itu, dua adapter wifi diletakkan di hujung setiap bilik. Signal wifi menjadi lemah apabila seseorang berjalan diantara kedua-dua signal itu.

Lebih teruk, signal itu menjadi tidak menentu dengan kehadiran ramai manusia di dalam bilik tersebut walaupun tidak menghalang laluan signal.

Saintis berharap mereka dapat menggunakan hasil kajian ini untuk mengira jumlah manusia di salam sesebuah bilik menggunakan signal wifi untuk tujuan keselamatan dan operasi mencari dan menyelamat.

- Siakapkeli.my




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *