Recent Post

Monday, March 14, 2016

Kerang Antara 5 Makanan Orang Malaysia Yang Menyebabkan Kematian!


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Malaysia kaya dengan pelbagai makanan yang sedap dan enak. Namun adakah anda tahu sesuatu makanan itu jika diambil dengan cara yang salah ia boleh membunuh diri?

Disini Suudu senaraikan 5 makanan kegemaran rakyat Malaysia dan dalam masa yang sama mempunyai fakta dan rekod yang telah menyebabkan kematian

1. KerangDi Malaysia biasanya Kerang adalah makanan laut yang enak dimakan selepas direbus mahu pun dibakar panas. Namun tahukah anda jika ia tidak dimasak dengan betul sehingga masih berdarah isinya ia boleh membahayakan dan menyebabkan kematian. Di Shanghai contohnya, kerang enak dimakan selepas direbus seketika sahaja. Namun disebabkan itu, ia telah 300 000 orang di sana telah terkena virus dan bakteria daripada makanan itu. Lebih mengejukan 31 orang mati di Shanghai pada tahun 1988. Kerang yang tidak dimasan dengan sempurna mengandungi virus dan bakteria yang menyebabkan penyakit hepatitis A, E, Kepialu dan gejala Disentri.

2. Ubi kayuUbi kayu rebus memang sedap jika dimakan sebagai santapan minum petang dan ia telah menjadi makanan kegemaran atok nenek kita lagi. Namun tak tahu di mana silapnya, seramai 27 orang kanak-kanak meinggal dunia di Flipina selepas memakan ubi kayu sebagai snek ke sekolah pada tahun 2005.

3. BelimbingBuah belimbing yang telah masak memang manis dimakan begitu sahaja. Namun tidak semua buah-buahan baik untuk kesihatan. Jika anda mempunyai masalah buah pinggang ianya bakal memburukkan lagi kesihatan anda. Pesakit buah pinggang tidak boleh meminum jus belimbing ini lebih dariapda 100 ml kerana ia akan memberi kesan buruk kepada otak dan saraf dalam badan anda.

4. GajusGajus merupakan kekacang yang baik untuk dimakan tetapi jika ia dimakan secara mentah ia boleh menjadi racun kepada anda. Ini kerana gajus yang mentah mempunyai bahan kimia yang sangat tinggi sehingga boleh menjadi racun.

5. Buah KepayangBuah Kepayang hanya popular pada penduduk tertentu di Malaysia. Biasanya ia dimakan selepas direbus, di bakar da nada juga yang menggorengnya dengan kunyit. Namun jika ia tidak diproses dengan betul sebelum dimasak akan menyebabkan makanan ini beracun dan membahayakan.

Sumber: 9gag.com

Olahan oleh: Syafiqah Jalal

Artikel ini disiarkan pada Isnin, 14 Mac 2016

Artikel ini disiarkan pada 




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *