Recent Post

Friday, November 06, 2015

Arahan tutup mulut Pua kekal


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?

Arahan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) supaya salah seorang ahlinya menutup mulut daripada memberi sebarang komen mengenai 1MDB masih berkuat kuasa.

Pengerusi PAC Datuk Hasan Arifin berkata Tony Pua tidak boleh bercakap mengenai agensi pelaburan milik kerajaan itu, termasuk berbahas mengenainya di parlimen.

Menurut Ahli Parlimen Rompin itu, seperti dikatakan Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia, sukar untuk membezakan kenyataan dibuat Pua mengenai 1MDB.

Justeru, katanya, beliau akan menasihati PAC dan Pandikar jika Pua masih mengeluarkan kenyataan mengenai syarikat sarat dengan beban hutang itu.

"Speaker berkuasa untuk memutuskan (apa tindakan yang boleh diambil," kata Hasan.

Semalam Pandikar memberitahu Pua di parlimen, beliau mungkin boleh mengeluarkan kenyataan mengenai 1MDB jika tidak menyentuh siasatan yang sedang dijalankan.

"Tetapi masalahnya ialah, saya tidak dapat membezakan apa yang anda kata di luar dengan peranan anda dalam PAC," katanya.

Namun Pandikar menegaskan Pua bebas berbahas di parlimen.

Pembangkang pula berkata, kenyataan Pandikar itu bermaksud Pua boleh menyentuk isu 1MDB selagi ia tidak dikaitkan dengan siasatan dijalankan PAC.

Sebelum ini Hasan berkata Pua tidak lagi boleh menyentuh isu 1MDB dalam kenyataannya selepas Pandikar memutuskan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu mesti meletak jawatan dari PAC atau mengecualikan dirinya daripada siasatan jika mahu berdebat dengan bos 1MDB, Arul Kanda Kandasamy.

[Baca berita asal]




Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *